Ceļojumu nozare tiek uzskatīta par vienu no visjutīgākajām pret krāpšanu – tūrisma sezonas laikā krāpšanas gadījumu skaits populāros tūrisma galamērķos palielinās par 28%. Krāpnieki izmanto dažādas metodes: viltus ceļojumu aģentūras, neīstus tūrisma piedāvājumus, nepareizus ceļojumu apstiprinājumus un pārāk lētus ekskursiju piedāvājumus, kas bieži izrādās neīsti vai nekvalitatīvi.
Šajā rakstā uzzināsiet par riskiem dažādos galamērķos - kā arī par pilsētām, kuras ir novērtētas kā visdrošākās šajā ziņā!
Kankūna, Meksika
Hanoja, Vjetnama
Daka, Bangladeša
Bangkoka, Taizeme
Šajās pilsētās tūristi visbiežāk saskaras ar krāpšanu un krāpniecību.
Sanfrancisko, ASV
Dublina, Īrija
Seula, Dienvidkoreja
Budapešta, Ungārija
Edinburga, Skotija
Šajās pilsētās ceļotāji atziniski vērtē drošību un ziņo par mazāko krāpšanas gadījumu skaitu!
Izplatītākās pilsētas:
Honkonga (70%), Delija (Indija) (64%), Barselona (64%), Kankūna (48%)
Metodes:
Viltus ekskursiju un ceļojumu piedāvājumi ar pārāk labām cenām, lai būtu patiesi
Neīstas ceļojumu aģentūras ar viltotiem mājaslapu dizainiem un neeksistējošiem kontaktiem
Fiktīvi apstiprinājumi vai saites, kas nedarbojas pēc maksājuma veikšanas
Nepatiesas atsauksmes un “ekskluzīvi” piedāvājumi, kas piesaista tūristus
Piemēri:
Ekskursijas, kas nekad nenotiek, vai arī notiek, bet ir pilnīgi atšķirīgas no solītā (piemēram, ekskursija uz slavenām vietām beidzas ar vizīti maznozīmīgā objektā)
Samaksāts par “ekskluzīvu” pieredzi, bet ierodoties izrādās, ka tāda netiek nodrošināta
Viltus ceļojumu aģentūras pazūd pēc maksājuma saņemšanas, neatbild uz zvaniem vai e-pastiem
Izplatītākās pilsētas:
Džakarta (66%), Bangkoka (48%), Stambula (39%), Londona (34%)
Metodes:
Taksometra skaitītāja manipulācijas vai “fiksētas” cenas, kas ir daudz augstākas par tirgus cenu
Slēpti papildmaksājumi par bagāžu, “nakts tarifiem” vai ceļa nodevām
Neīsti taksometri vai auto īres uzņēmumi, kas pēc maksājuma veikšanas nesniedz pakalpojumu
Krāpnieciskas rezervācijas, kur auto vai šoferis nekad neierodas
Piemēri:
Taksometra cenu uzpūšana, izmantojot viltotus skaitītājus vai mainot maršrutu
Brauciens atcelts pēc apmaksas, bet nauda netiek atgriezta
Auto īre internetā, bet ierodoties izrādās, ka auto nav vai tas neatbilst aprakstam
Izplatītākās pilsētas:
Losandželosa (75%), Ņujorka (63%)
Metodes:
Ēdiena pasūtījums, kas nekad netiek piegādāts vai atnests
Rēķinā tiek iekļauti slēpti vai pārspīlēti pakalpojuma maksājumi
Pārmaksāšana par ēdienu vai dzērieniem, kas nav iekļauti sākotnējā cenā
Nepamatoti augstas “servisa” vai “apkalpošanas” maksas
Piemēri:
Pasūtītais ēdiens nekad neatnāk, bet nauda netiek atgriezta
Rēķins ir daudz lielāks nekā sākotnēji norādīts, piemēram, pievienotas nepasūtītas pozīcijas
Ēdināšanas vieta apgalvo, ka pieņem tikai skaidru naudu, lai izvairītos no izsekojamības
Populārākās pilsētas:
Puketa, Taizeme (39%), Antālija, Turcija (35%)
Metodes:
Viltus sludinājumi par īres dzīvokļiem vai viesnīcām populārās rezervēšanas platformās vai sociālajos tīklos
Nekvalitatīvi vai neeksistējoši īpašumi – fotoattēli neatbilst realitātei, vai īpašums vispār nepastāv
Viltoti apstiprinājumi vai komunikācija ar “īpašnieku”, kurš pēc maksājuma veikšanas pazūd
Piemēri:
Ceļotājs ierodas uz norādīto adresi, bet dzīvoklis nav atrodams vai ir pilnīgi atšķirīgs no sludinājumā redzamā1.
Viesnīca vai apartamenti tiek reklamēti ar “īpašām atlaidēm”, taču pēc apmaksas kontakti pārtrūkst, un rezervācija izrādās viltota
Izmantojiet tikai oficiālas ceļojumu aģentūras un uzticamus tūroperatorus. Izvairieties no nezināmiem vai nesertificētiem pakalpojumu sniedzējiem
Pirms rezervācijas rūpīgi pārbaudiet atsauksmes un īpašuma uzticamību – izmantojiet vairākus informācijas avotus un lasiet reālu ceļotāju pieredzi
Neveiciet maksājumus caur neskaidrām mājaslapām vai bez oficiāla apstiprinājuma. Maksājiet tikai caur drošām platformām ar pirkuma aizsardzību
Ceļojuma laikā izmantojiet digitālās kartes (piemēram, Google Maps vai oficiālas aplikācijas), lai izvairītos no pārmaksas taksometros vai auto īrēs un pārbaudītu adreses
Saglabājiet visus dokumentus un apstiprinājumus (rezervācijas, maksājumu čeki, sarakste), lai problēmu gadījumā varētu iesniegt sūdzību vai pieprasīt kompensāciju
Piezīme: Visi dati un piemēri balstās uz jaunākajiem pētījumiem un ziņojumiem no Mastercard Economics Institute.
Atsauces:
Mastercard Economics Institute, 2025.